A szigetjárás legkritikusabb része a költség- és időhatékony, de élvezetes utazási menetrend összeállítása a szigetek között, ami töménytelen gyakorlati kérdést vet fel, amit az utazás előtt, közben át kell gondolni.
Melyik szigetcsoportot szeretnénk körbejárni?
Hat fontos szigetcsoport van Görögországban. Island hopping szempontjából a legkedveltebb az Égei-tenger koronaékszerének tekintett, 220 szigetből álló Kükládok. Népszerűségét a két világhíres sziget, Mykonos és Santorini, az ikonikus fehér házai, a templomok kék kupolái, remek strandjai mellett a gyakori, turistákat is pompásan kiszolgáló kompjáratoknak köszönheti. A másik nagyon népszerű szigetcsoport a Kos és Rodosz szigetét is megában foglaló Dodekanészosz szigetcsoport, nem messze a török partoktól. De a két szigetcsoport között, a Kükládok és a Dodekanészosz közötti útvonalak is nagyszerűek, mint a Santorini-Rodosz közötti szakasz.
Mi legyen a kiindulópont?
Bármelyik szigetcsoportot is választjuk, szinte biztos, hogy az a megfelelő kiindulópont, ahová könnyedén el tudunk jutni repülővel és benne van a kompútvonalakban.
Lehet Athén, ahová egész évben, szinte minden nap van repülőjárat. Három kikötője is van. Pireus, ahonnan szinte minden sziget, Rafina, ahonnan Mykonos, Andros, Tinos vagy Lavrio, ahonnan Kea és Kythos érhető el.
Lényegesen optimálisabb, ha abba a szigetcsoportba érkezünk repülővel, ahol szigetjárást tervezünk. Például a Kükládokon, ami Athéntól 4-12 órányi hajóútra van, ami nem csak időben, de pénzben is sokat számít. Tavaly és idén a Wizzair repült Mykonosra, Santorinire, sőt Mykonoson verseny is volt a Ryanairrel. A 2023-as idényben az extra adó miatt vélhetően lesznek ritkítások, hacsak a görög kormány be nem segít az árazásba. Most talán Rodosz és Santorini fix pont. Ne vessük el a Bécsből induló járatokat, mert úgy tűnik a Ryainar Mykonos, Santorini, Kos és Rodosz mellett is kitart. Ezek mind olyan szigetek, amelyek benne vannak a kompútvonalakban.
A Kükládokon belül Syros, Paros és Naxos jó közlekedési csomópont a környező szigetekre.
Hány napot szánjunk island hoppingra?
Attól függ hány szigetet szeretnénk beiktatni, mikor és honnan mennek-jönnek a repülőjáratok, hány napot szeretnénk egy szigeten tölteni és a két végpontra akarunk-e időt szánni. Egy szigetre legalább másfél napot kell szánnunk, de azért vannak szigetek, amelyeken jólesik legalább 2-3 napot eltölteni, ha már ott vagyunk. Egy teljes túra 4-5 napnál rövidebb nemigen lehet, talán a 5-8 nap ami már rengeteg impulzust és pihenést is kínál.
Egy biztos a repülőút és a hajó inulása között érdemes egy tartaléknapot beiktatni, mert a hajó késése miatt lemaradhatunk a repülőről.
Mikor menjünk szigetjárásra?
Májustól október végéig az idő gyönyörű és a kompok is elég gyakoriak. Július-augusztus a csúcsszezon. A kompok csúcsra vannak járatva. Az idő jó, a tenger meleg, de a zsúfoltság és a csúcsszezon árai az élményen sokat rontanak. Szeptember ár-érték arányban jó időszak, bár kevesebb a kompútvonal, de mindenhova el lehet jutni. Az idő kiváló, a tenger hőmérséklete nagyon kellemes, lényegesen könnyebb hozzájutni a szolgáltatásokhoz (motorbérlés, szállás), nincs zsúfoltság, de még minden étterem, bolt, szálláshely működik.
Hol találom meg a kompútvonalakat és a mentrendet?
Egy jó app vagy weboldal fél siker. Azért a legvalószínűbb, hogy több applikáció, weboldal együttes használata segít a legoptimálisabb útvonal kialakításában.
- A méltán népszerű Google maps valóban nagyon hasznos, alkalmas a szigetek közötti eligazodásra, de nincsen a görög szigetek közötti kompközlekedésre optimalizálva. Csak szárazföldi és légi útvonalakat kezel és nem tudja kombinálni a tömegközlekedést az autóval. Igaz, az autós vagy gyalogos kompok útvonala már része az útvonalainak, de a menetrend hiányzik belőle. A tömegközlekedési adatokban a kompok, hajók nincsenek benne.
- A Rome2Rio összetett eszköztára prímán vizualizál és a mindenfajta közlekedési eszközt figyelembe vesz, de sajnos a körút opciót megszüntették. Ha két sziget között szeretnénk látni az utazási lehetőségeket, akkor az időpont és árak mellett a térképre helyezett útvonalat is azonnal láthatjuk, de a jegyeket nem biztos hogy meg tudjuk venni.
- Minden komptársaságnak van saját weboldala, ahol online lehet jegyet venni, de a menetrendet az utolsó pillanatban véglegesítik.
- Az Open Seas vagy a Greek Travel Pages oldalán kutakodhatunk az összes menetrendben, a Greekferries Club oldalán összetett, több szigetet érintő útvonalat is összetehetünk, a jegyeket megvásárolhatjuk, de nekünk a FerryHopper jött be. Az európai kompközlekedésre és island hoppingra optimalizált oldal adatai naprakészek és különösen jól menedzseli a görög útvonalakat. Ugyan térképre nem teszi, de cserében rögtön látjuk a közvetlenül elérhető kikötőket is, a teljes menetrendet, az árakat és meg is vehetjük a jegyet.
Ha már a valamelyik szigeten vagyunk, akkor az utazási irodákban vagy a kikötőrendőrségnél is szerezhetünk információkat a menetrendről.
Amit érdemes megjegyezni, hogy attól hogy egy bizonyos irányba jár egy komp, nem biztos, hogy visszafelé is azon az útvonalon közlekedik.
Melyek a Kükládok legnagyobb komptársaságai?
- Blue Star Ferries a szigetek többségét összekötő, nagy áru- és közlekedési eszközszállító komp. Nem a leggyorsabb, de az árai sokszor a legolcsóbbak és nagyon sok szigeten megfordul.
- Zante Ferries kényelmes, tágas, a Piraeus-Kythnos-Serifos-Sifnos-Milos-Kimolos-Folegandros-Sikinos-Ios-Santorini útvonalon jár hetente 3x.
- Hellenic Seaways csak nyáron járó gyors kompok Pireusból Sysros-Parosba-Naxosba mennek különböző útvonalakon, különböző szigeteket érintve ( Ios, Santorini, Anafi, Amorgos, Iraklia, Schinousa, Koufonisi, Donousa és Astypalaia (Dodekanoszon). Jár hajójuk Piraeusból Syros-Tinos-Mykonora.
- Sea Jets Piraeus-Tinos-Mykonos-Naxos-Santorini és vissza; Pireaus-Sifnos-Milos-Folegandros-Ios-Santorini-Ios-Folgeandros-Milos-Sifnos-Piraeus; Rafina-Santorini-Ios-Naxos-Paros-Mykonos-Tinos-Rafina-Tinos-Mykonos-Paros-Naxos-Ios-Santorini and Iraklio (Kréta)-Santorini-Ios-Naxos-Mykonos-Paros-Naxos-Ios-Santorini-Iraklio.
- Golden Star Ferries a Rafina-Tinos-Mykonos-Paros-Naxos-Ios-Santorini útvonalon jár.
Mennyibe kerül a kompjegy?
A jegyek az út hosszától és a komp gyorsaságától függnek, bár időnként beleszólnak a turizmust támogató akciók. A hétvégi jegyek drágábbak lehetnek. Idén például a Zante Ferries nagyon olcsó jegyekkel jött elő, volt olyan útvonal ami csak 7€ volt, de inkább a 15-30-60€ tartományban szoktak lenni a jegyek. A Mykonosról indulók különösen drágák.
A nagy kompokon igazán olcsóak a külső fedélzetre szóló jegyek. A gyors kompok 30-90%-kal drágábban adják a szolgáltatást ugyanarra az útvonalra.
A nagyobb kompokon a szabadtéri fedélzeti helyek (deck only) nem helyre szólnak, de lehet vásárolni helyre szóló jegyet a nagyobb, légkondícionált termekbe vagy a privátabb elhelyezést biztosító első osztályra. Ez különösen a nagyon zsúfolt csúcsidőszakban lehet jó.
Az viszont nagyon pozitív, hogy mindegy hogy hol vásároljuk a jegyet, ugyanannyiba kerül.
Mennyivel korábban érdemes megvenni a jegyeket?
A kompok szinte sosem teltházasak, de a lelki béke és a logisztika kedvéért érdemes 1-2-3 hónappal korábban megvenni a jegyet, ami az online portálokon 7/24-ben lehetséges. Ha az online beszerzett jegyen nincs vonalkód, az azt jelenti hogy a jegyet az indulás előtt be kell gyűjteni.
Mennyire pontosak a görög kompok?
A görögországi kompozásnak két ellensége van. A sztrájkok és az időjárás. Érdemes a kompok indulásáról az indulási időpont előtt többször meggyőződni. A jó hír, hogy a sztrájkok általában egynaposak, ekkor át kell váltani a jegyet a következő lehetséges napra. A görög kompok napközben elég pontosak, de nap végére össze tudnak némi késést gyűjteni. A legtöbbször az ok az időjárás. A nagy hullámzás és a szél miatt a kikötői manőverek hosszabbá válnak. Ezt is kalkuláljuk be a menetrend összeállításánál.
A hajónk trekkelésénél nagy segítség a hajókövető weboldal , ami telefon applikációként is rendelkezésre áll.