Az egyévtizeddel korábbi társasházépítési boom magas szintre emelte a beruházói leleményt. Úgy tűnik, ezek közül is a teremgarázsokat érintő bornírt megoldások a legbosszantóbbak és a legköltségesebbek.
CSOK és kedvezményes áfa gerjesztette építkezési boom van, sok társasház épül. Az ilyen tömeges építkezések kitermelik azokat a haszonlesőket, akiket nem feltétlen érdekel, hogy az elkészült épület élhető-e. A lényeg, hogy minél hamarabb eladják a lakásokat és a lehető legolcsóbban megússzák a kivitelezést. A hangszigetelés kispórolása, az anyagok alacsonyabb minőségűre történő cseréje az építkezések során, a funkciók kispórolása régi építtetői hóbort, hogy finoman jelezzük a költség optimalizálás tipikus eseteit. A tapasztalat azt mutatja, hogy különösen kreatívak a beruházók a garázsok, teremgarázshelyek kialakítása során. Így lesz derékszögű a garázslehajtó, kerül oszlop a termegarázs parkolóhelyének bejárata elé, lesz a garázslehajtó lejtése járhatatlan. A papíron termegarázs parkolóhelyének látszó területeket természetesen senki nem akarja megvásárolni. A társasház lakói pedig folyamatosan szívnak. Az eredeti ígéretekkel szemben kénytelenek az autóikat az utcán, nem egyszer fizetőöveztben tartani. Előfordulhat, hogy az egész beruházás, így a lakások bekerülési értéke lényegesen drágább a teremgarázs miatt, mert például személygépkocsi lift került beépítésre, világítás, kapu került kialakításra. Nagy valószínűséggel nagyobb közös költségük van a teremgarázs infrastruktúrájának fenntartása miatt. Nem egyszer azzal kell szembesülniük, hogy a beruházó az eladatlan garázsok, garázshelyek után nem szeret közös költséget fizetni. Nagy valószínűséggel a lakásuk eladási ára, piaci értéke is megsínyli ezt a helyzetet.
[aesop_gallery id=”36736″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Emberek, legyünk észnél, amikor lakást vásárolunk!!!!! Igenis, ellenőrizzük le, hogy a társasházi teremgarázs kialakítása életszerű-e, vagy valami oltári baromságot talált ki a beruházó. Jó ha tudjuk, hogy lakásonként/üdülőnként egy személygépkocsi elhelyezését biztosítani kell. Lehet, hogy most nincs szükségünk garázsra, ezért könnyedén vállat vonunk. De a társasháznak komoly terhet jelenthet a használhatatlan garázsok okozta költség, lakásunk értékét is csökkenti a hiányzó funkció.
Ellenőrizzük le, hogy a gépjármű kialakításának méretei megfelelnek-e a szabályoknak. Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. számú melléklete szerint az alábbi szabályok élnek.
A gépjárműtároló kialakításának méretei
Gépjárműtárolók legkisebb méretezési előírásai (a megengedett legkisebb méretek és legnagyobb lejtések) legfeljebb 4,8 x 1,8 m vízszintes befoglaló méretű gépjármű figyelembevételével (nagyobb gépjármű esetén növelni kell a méreteket)
1. ábra: az álláshelyekhez vezető közlekedési út egyenes és íves szakaszai (rendszeres gyalogosforgalom nélkül)
Határolófal esetén legalább 0,25-0,4 m széles kiemelt szegély szükséges. Egyenes szakaszon, négy álláshelyig a kiemelt szegély elhagyható.
* Rövid, legfeljebb 15 m hosszú útszakaszon. |
2. ábra: az álláshelyekhez vezető lejtő (közlekedési rámpa)
A félesésű szakaszok helyett 20 m sugarú lekerekítés is lehet. Négy álláshelyig megengedett a 20% lejtés. A lejtés ívben, a közlekedési sáv közepén legfeljebb 15%, a keresztirányú lejtés 3-5% lehet. Időjárásnak kitett helyen a lejtés legfeljebb 10%, vagy gondoskodni kell a jegesedés elleni védelemről.
3. ábra: álláshelyek és közlekedő folyosóik
Mozgáskorlátozottak legkisebb álláshely-szélessége: 3,6 m. Kisméretű gépjárművek számára a közforgalom számára nem megnyitott gépjárműtárolókban az álláshelyek legfeljebb 30%-ának mértékéig a helyigény 4,1 x 2,2 méterre csökkenthető. A járművek be- és kiállását épületszerkezet, egyéb tárgy nem nehezítheti, ezért szükség esetén a méreteket növelni kell. Zsákutcás elrendezés esetén a visszafordulás lehetőségét biztosítani kell.